Reisperikelen - Reisverslag uit Bowen, Australië van Niek Weerink - WaarBenJij.nu Reisperikelen - Reisverslag uit Bowen, Australië van Niek Weerink - WaarBenJij.nu

Reisperikelen

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

05 December 2012 | Australië, Bowen

We zijn alweer 2 weken aan de andere kant van de wereld, en we hebben ook zo langzamerhand een ritme ontwikkeld. Rond 7 uur ons campertje uitbranden, bedenken waar we de aankomende nacht willen gaan slapen, hetzelfde telefoon gesprek in het Engels houden en vervolgens op weg. De laatste keer dat ik een update gaf was ook onze laatste avond in Cairns. We hebben ondertussen ook een aardig eind afgelegd. Op het moment bevinden we ons in Bowen, wat aan de noordpunt van de Whitsunday regio ligt. In dit gebied bevinden zich ook de geweldig mooie Whitsunday Islands, waar volgens mij alle Bounty reclames worden opgenomen. We zullen ook proberen om hier een toer naartoe te maken maar daarover volgt vast nog meer in een van de volgende updates.

De afgelopen paar dagen hebben we hemelsbreed zo’n 450 kilometer afgelegd. Dit brengt het totaal aantal afgelegde kilometers al op 1500! En het is ook nog wel 1100 kilometer naar Brisbane, dus we gaan nog wel over de 2500 kilometer heen, iets wat we nooit verwacht hadden! Gelukkig helpt het mee dat benzine omgerekend maar zo’n €1.10 kost, dus hoeven we ons daar al minder zorgen over te maken.

We zijn dus op 1 december uit Cairns vertrokken en richting het binnenland gereden. Het binnenland van Cairns is een landschap wat ik niet snel zou verwachten in Australië. Het is heel heuvelachtig, met heel veel groen gras, wat wordt onderbroken door grote en kleine stukken tropisch regenwoud. Het heeft wel wat weg van “the Shire” uit de Lord of the Rings films. Hier hebben we 2 dagen doorgebracht met zwemmen in een vulkanisch meer en het bezoeken van verschillende watervallen. Helaas is vooral bij de watervallen goed te merken dat het natte seizoen dit jaar erg laat is. De watervallen zijn stuk voor stuk nogal klein, helemaal vergeleken met de foto’s die er soms bij hangen. Nu vinden wij het niet zo heel erg dat het natte seizoen op zich laat wachten, dit houdt namelijk in dat het weer veel minder klef is en dat er minder muggen rondvliegen. Ook hebben we een paar thermale bronnen bezocht die richting de outback lagen. Het is heel apart om te zien dat een tankstation en een camping zonder mobiel bereik, hier al tot dorp worden gerekend.

Na het bezoek aan de binnenlanden rond Cairns zijn we weer terug gereden naar de kust richting Mission Beach. Dit gebied is, volgens onze reisbijbel de Lonely Planet, anderhalf jaar geleden zwaar getroffen door een orkaan. Gelukkig was hier niets meer van te zien. We vervolgden onze weg naar het zuiden en kwamen zo in het plaatsje Cardwell. Op zich was er helemaal niks te beleven in dit slaperige stadje langs de autoweg, ware het niet dat aan elke stroompaal enorm kitsche kerstversiering hing. Heel erg misplaatst in de volle zon met 30 graden, maar goed.

Cardwell was ook het punt waar we toch maar weer eens onze autoverhuur hebben opgebeld. Dit was namelijk al de tweede nacht dat we een zwavel/ rotte eieren geur roken rond ons gasfornuis. Natuurlijk dachten we eerst aan een gaslek, maar na een belletje met de technische afdeling van Travellers Autobarn, bleek dat we een kapotte 2e accu hadden. Nu wisten wij helemaal niet dat dit ding überhaupt bestond , maar gelukkig was het volgens de helpdesk snel te verhelpen. Helaas liet Maartje’s geografische kennis het op dat moment afweten, waardoor we werden verwezen naar een garage in Townsville, wat zo’n 150 km verderop lag. Hier zijn we dus maar naartoe gereden want de lucht was ondertussen echt niet meer te harden. Eenmaal bij de garage aangekomen was de lucht natuurlijk verdwenen, maar na wat zoeken naar de mystieke 2e accu en wat metingen kregen we gelukkig snel een nieuwe accu mee.

Gelukkig lag Townsville toch al op de route dus hoefden we maar een klein stukje terug te rijden om ons schema te kunnen hervatten. We wilden namelijk naar het Paloma national park. De Lonely Planet was best lovend over dit national park, maar helaas was de weg er naartoe zo stijl, dat wij Nederlanders het halverwege wel best vonden en lekker weer terug naar beneden zijn gerold.

Sowieso gaat het national park bezoeken niet heel erg goed hier. Het is namelijk zo snoeiheet, en zo enorm droog dat er eigenlijk niets te zien is en dat we het ook gewoon niet aankunnen vanwege de hitte. Ook de vandaag is het mislukt om wat van het park te zien. Wederom vanwege de verzengende hitte en de droogte, maar nu ook vanwege een oorverdovend geluid, wat werd veroorzaakt door een of ander insect ter grootte van een gemiddelde duim! Gelukkig zagen we deze beestjes pas toen we alweer veilig in de gekoelde omgeving van de camper zaten. Daarom hebben we vandaag ook maar besloten om naar de volgende regio te rijden, wat inhield dat we weer 250 kilometer verder kunnen. Behalve de vreemde borden langs de weg en een paard dat hier en daar ineens de autoweg overstuift zijn deze lange ritten rijden best wel saai. Eindeloze lange wegen met overal langs de weg uitgebrande stukken eucalyptus bos. We moeten maar afwachten wat ons op de Whitsundays te wachten staat.

• 05 December 2012 - 11:57

Marjolein:

Haa Niek!
    Wat een welkom sog momentje heb je me bezorgd. En moest af en toe best m'n best doen om niet hardop te lachen want zit nl in de stilteruimte in de bieb. Jammer van die hitte en dat het niet lukt om die nationalparks te zien zo! Maarrr je hebt natuurlijk ook nog even om nog veel meer moois te zien;) Have fun dear! X

• 05 December 2012 - 12:02

Henri En Carla:

Hoi Niek en Maartje,

Inmiddels al weer ruim 2 weken op reis. Wat gaat de tijd snel!
    Leuk om de verhalen te lezen over wat jullie zoal meemaken.
    We zijn wel een beetje jaloers op jullie hoor?
    Op dit moment schijnt in Oldenzaal de zon en dat is heerlijk. Toch hebben de wintersbuien inmiddels ookal ons kikkelandje bereikt. De nachtvorst is weer ingetreden. We hopen dan ook op een witte kerst.
    Geniet nog van jullie reis en we zien weer uit naar het vervolg van julie verhalen.

Lieve groeten van Henri en Carla

Hoi Niek!

Wat een ellende met die accu. Maar wel handig dat jullie onverwachts dichter bij Townsville waren dan dat je van te voren van plan was. En hitte is geloof ik ook wel een issue voor jullie. Zwemmen is dan echt beter. De eilanden lijken me echt mooi, maak wel foto's!! Hier is alles nu weer rustig. Nog de laatste afwas van de verjaardag doen en dan weer gewoon 'verdan'. Zit nu op mijn kamer en kijk naar den ganzen van Lubbers, het is hier volgens mijn tab nu 3 graden, met zon. Geniet van je tripjes!

• 05 December 2012 - 12:34

Mam:

hallo Niek en Maartje

na de 4-dubbele reactie van Linda , ook een berichtje van mij
    doe het rustig aan met die hitte en blijf smeren met zonnebrandcreme
    en zoek het water op als dat er is. wij lezen met plezier jullie verhalen
    kijk goed uit en veel plezier

xx mam

• 06 December 2012 - 22:38

Tante Ans:

Ha Niek,
    Mooi dat we weer een verslag van je kunnen lezen. Kan me niet voorstellen dat het bij jou zo warm is.
    Hier voorspellen ze voor morgenvroeg (vrijdag) een sneeuwstorm met wel 10 tot 15 cm sneeuw. We zullen zien!
    Nog veel plezier, de groeten aan Maartje (ook al kent ze ons niet) en een pootje van Bruno!
    Tante Ans, Ome Joekie en Jeroen.

• 08 December 2012 - 11:32

Rosalie:

Heee Niek!!
    Wat een avontuur joh! Klinkt echt heel gaaf allemaal en met dit weer hier in Nederland ben ik behoorlijk jaloers op jullie! Jullie maken ook echt superveel kilometers zo te lezen, straks als jullie weer terug zijn wordt het vast weer wennen om rechts te rijden :P Nou, ik wens jullie nogmaals heel veel plezier en ik hoop dat de nieuwe accu het blijft doen!
    X

• 11 December 2012 - 21:35

Tante Ans:

Ha Niek,
    Ik had de foto's niet opgemerkt.
    Vooral de kangeroe is schattig, de krokodil wat minder.
    Heb je nog meer foto's?
    Groetjes van ons!!