There and back again: Cairns en omgeving - Reisverslag uit Cairns, Australië van Niek Weerink - WaarBenJij.nu There and back again: Cairns en omgeving - Reisverslag uit Cairns, Australië van Niek Weerink - WaarBenJij.nu

There and back again: Cairns en omgeving

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

30 November 2012 | Australië, Cairns

Om het even op te pakken bij het vorige reisverslag, we zijn dus Cairns centrum wezen verkennen. Misschien was dit niet het meest geweldige idee ever, aangezien we beide nogal moe waren en dan is en nieuwe omgeving gewoon niet zo heel interessant. We zijn op den duur ook maar bij de Lagoon neergeploft om daar even te zwemmen en te chillen. ’s Avonds werden we verrast door enorme aantallen vleerhonden die we niet voor de laatste keer zouden zien. Helaas misten we deze avond ook op een kwartier na het eten in het hostel, dus maakten we kennis met de eerste avond leven op instant noedels.

De volgende dag was de dag des oordeels: de camper moest opgehaald worden. Na een grondige inspectie door mensen die er helemaal geen verstand van hadden (wij) en na het tekenen van een paar papiertjes kregen we de sleutels en kon het links rijden beginnen. Hoewel het in het begin een beetje gek is om aan de linker kant te rijden gaat het eigenlijk best goed! Helemaal als er iemand naast je zit die je er aan helpt herinneren dat je op de linker weghelft moet blijven. Maar ook na een tijdje is het nog steeds wennen en we zetten ook regelmatig de ruitenwissers aan in plaats van de richtingaanwijzer. We kwamen op deze eerste ‘echte’ dag niet verder dan 30 km: een camping op het strand van Palm Cove.

Op dag 2 met de camper stond het eerste lonely planet punt op het programma: Mosmann Gorge. Net als bijna alle interessante dingen hier in de buurt was dit een belangrijke/heilige plek voor de Aboriginals. De kloof was op zich best mooi op te zien, en het riviertje, dat er doorheen liep was heel erg koud. We hebben er dus ook maar niet in gezwommen. Wel hebben we een wandeling van een paar kilometer door het regenwoud gemaakt, en dus lekker lopen zweten! We besloten die avond wederom op een camping aan het strand te gaan staan. Toen we ’s avonds op het strand naar de sterren zaten te kijken kwam een vriendelijke Duitser ons vertellen, dat we maar beter van het strand konden gaan, omdat er ’s avonds krokodillen het strand op kwamen!

Hierna vervolgden we onze weg naar voor ons het meest noordelijke puntje van onze reis: Cape Tribulation. De beroemde captain Cook heeft deze naam bedacht, maar het zegt eigenlijk alleen maar wat over de route er naartoe. Wij als jonge Nederlanders zijn natuurlijk nergens aan gewend als het op autorijden aankomt. Eerst de rivier oversteken op een ferry en vervolgens op een of andere vervallen bergweg in de jungle naar boven slingeren was dan ook best uitdagend. Eenmaal op “cape trib” aangekomen was het toch de moeite wel waard: het regenwoud, dat overloopt in het strand en de mangrove. ( foto’s volgen nog)

De activiteit die hierop volgde was ons aangeraden door diezelfde Duitser als die van de krokodillenwaarschuwing. Een bezoekje aan een krokodillenfarm. Na even te hebben bekeken of het budget technisch haalbaar was, hebben we toch maar besloten om wel naar Hartley’s Crocodile Adventures te gaan. Na eerst het ‘broed’ gedeelte voor de krokodillen te hebben gezien, maakten we een rondvaart onder leiding van een echte ruige Australiër. Hij lokte de krokodillen met een vissenkop zodat alle toeristen, waaronder wij, konden proberen een mooie actiefoto te maken. Anders dan de naam doet vermoeden waren er ook nog andere dieren in het park. We zagen en voerden hier ook de bijna mythische Cassowary (het grootste landdier van Australië), maar hebben ook kangoeroes gevoerd en wallaby’s en koala’s geaaid. We besloten de nacht door te brengen in een wat hoger gebied: Kuranda. Hier hebben we het voor het eerst echt koud gehad in Australië, de slaapzakken zijn zelfs gebruikt! Er was gelukkig wel een muis die zich op ons aanrecht bevond, zodat we het in ieder geval wat warmer kregen van de spanning.

Kuranda was ook een mooie start voor de volgende dag: watervallen bekijken. Hoewel je het ook te voet kon bereiken, raadde de campingeigenaar ons aan gewoon met de auto naar het beroemde Baron Falls te rijden. Helaas voor ons waren deze watervallen nog niet zo heel spectaculair, dat komt pas als het regenseizoen goed op weg is. Na een paar foto’s vervolgden we onze weg naar de volgende watervallen: de crystal cascades. Dit waren wat kleinere watervallen achter elkaar waar we heerlijk in hebben gezwommen en op de rotsen hebben geklauterd. Nadat we nog een uurtje in de sterke Australische zon hadden gelegen bevonden we ons weer op het beginpunt van onze reis: Cairns. Hier kwamen de vleerhonden ook weer tevoorschijn, die besloten in de mangoboom boven ons campertje gingen hangen en ons ’s nachts bekogelden met mango’s.

Na een enerverende eerste week vonden we het wel tijd voor een relax dagje. We zijn dus op dezelfde camping in Cairns gebleven en zijn ’s middags weer het centrum in gegaan. Als eerste hebben we hier een tour naar het Great Barrier Reef geboekt, zodat we eindelijk de vissen en het koraal zouden zien. Vervolgens zijn we de souvenirs winkeltjes af gaan zoeken naar een passende hoed. Helaas blijkt dat de meeste hoedden hier de maat one-size-fits-mij-niet hebben. ’s Middags weer heerlijk aan de Lagoon gelegen en ons verbaasd over groepjes rennende mensen op het heetst van de dag.

Ten slotte zijn we vandaag het rif op geweest. De bestemming was Green Island, een koraal eiland met regenwoud, op ongeveer een uur uit de kust voor Cairns. We wilden het liefst naar het “outer reef” maar om dat te kunnen betalen moet de gemiddelde persoon eerst een bank overvallen. Denk gerust aan prijzen als 200$ (170€) per persoon. Ook bleek het dat ik een ergere landrot was dan gedacht. Maar een kotszakje en net op tijd in de frisse lucht buiten hebben kunnen voorkomen dat ik al voor het snorkelen over mijn nek ging. Binnen zaten namelijk allemaal Aziaten, die er rustig op los kotsen en roggelen, wat ook niet erg hielp met mijn misselijkheidsgevoel. Nadat we ons in onze lycra-suits en flippers hadden gehesen, kon het snorkelen beginnen. Eerst zagen we alleen maar zeegras en waren we bang dat we een verkeerde keuze hadden gemaakt. Maar toen doemden de eilandjes met koraal voor ons op en zagen we een enorm scala aan vissen in alle kleuren van de regenboog. We vroegen ons net af of er ook zeeschildpadden voor zouden komen op Green Island, we draaiden ons om en zagen 3 zeeschildpadden tevreden grazen en rondzwemmen. Wat een mooi gezicht! Na 5 uur op Green Island hebben we 8x schildpadden gezien, 2x haaien, 1x een helblauwe zeester en tientallen verschillende vissen. Een ervaring om nooit te vergeten!

Morgen is het eindelijk tijd om Cairns en omgeving te verlaten en zullen we dus gaan afzakken naar het zuiden richting Townsville en Airlie Beach….

Meer volgt! En hopelijk deze keer wat eerder. :)

• 30 November 2012 - 14:48

Linda:

Wat mooi allemaal weer! En de muis deed je vast terugdenken aan oude tijden op de camping, toen we ook een heel dierenpark in de tenten hadden. Maar het Great Barrier Reef, dat lijkt me wel echt een ultieme en unieke ervaring. Supermooi!! Succes met het links houden, en tot het volgende bericht. Hier overigens alles rustig.
    XXX

• 30 November 2012 - 22:20

Willy Pigge:

Hoi Niek,
    Dank voor het meegenieten van jullie prachtige reis.
    We blijven het met belangstelling volgen.
    Marian & Willy Pigge

• 01 December 2012 - 10:01

Marjolein:

Aaaaaaaaah Niek! Ik was ook al zo benieuwd naar alles! Maar het klinkt echt geweldig! Super dat het links rijden tot nu toe geen grote gevaren heeft opgebracht haha. Geniet ervan! X

• 02 December 2012 - 00:48

Rosalie:

Niek! Wat supergaaf allemaal! Wat heb je al veel gedaan in een korte tijd!
    Echt heel erg leuk om te lezen, ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag!! :D
    Geniet geniet geniet!!

• 02 December 2012 - 11:45

Tante Ans:

Hoi Niek,
    We zaten al met smart te wachten op een reisverslag. Goed dat die Duitser jullie waarschuwde voor de krokodillen op het strand. Wat hebben jullie al veel gezien. Wij verwachten wel foto's van krokodillen, kangeroes, koala's etc. Ziet een vleerhond er ongeveer uit als een vleermuis? Dat snorkelen lijkt me ook wel een geweldige ervaring. Al die mooie gekleurde vissen, zeeschildpadden etc., je snapt niet dat dat allemaal kan bestaan.
    Wij wensen jullie nog veel plezier, doe "heanig an" met de camper, en geniet.
    Groeten uit de Mariaparochie van ons allemaal!